Bir dükkana girdiğiniz, eklinize bir ürünü aldığınız anda yanınızda bitiveren tezgahtar malı övercesine şunu söylüyor: "Bu çok sattığımız bir ürün!"
O vakitten sonra ürüne karşı tavrınız?
A) Almaktan vazgeçiyorsunuz.
B) Bu ürünü almak için sana fazla istek duyuyorsunuz.
Bu yönelimlere iktisat bilimi birer isim vermiş.
A) Züppe Etkisi
B) Gösteriş Etkisi
A Grubundakiler, isme bakıp, kendilerini hakarete uğramış hissetmesinler, İngilizcesi snoop effect, daha bir ısındınız değil mi? Yanlış bir isimlendirme gibi geliyor olsa da, aslında o üründen uzaklaşma sebebiniz "Herkesin sevdiği şey"i seversek sıradanlaşacağımızdan korkmamız. Bildiğin züppelik yani.
B Grubundakiler için bir şey söylemek istemiyorum. Onlar kendilerini biliyorlar zaten.
İktisat bilimi, bilerek mi yapmış bilinmez, ama bu iki eğilime olumsuz isimler vermesi iyi olmuş. Zira bir ürünü almamızı belirleyen öyle önemli iki sebep var ki, tezgahtarın ısrarı; reklamların cazibesi; hatta ürünün fiyatının düşük olması bile yanında lüzumsuz kalıyor.
A) Ürüne ihtiyacımız olması.
B) Ürüne ihtiyacımız olmaması.
2014'e girerken kendime bir "tavsiye listesi" yaptım (Bu arada size de öneririm). Bu listenin maddelerinden biri şuydu: "Gereksiz alışveriş yapma, her şeyin var!"
Ne züppelik, ne gösteriş isteği... Alışverişimizi ihtiyaçlarımız belirlesin.
Yılın bu ilk yazısından herkese mutlu yıllar...
Koray Onur
O vakitten sonra ürüne karşı tavrınız?
A) Almaktan vazgeçiyorsunuz.
B) Bu ürünü almak için sana fazla istek duyuyorsunuz.
Bu yönelimlere iktisat bilimi birer isim vermiş.
A) Züppe Etkisi
B) Gösteriş Etkisi
A Grubundakiler, isme bakıp, kendilerini hakarete uğramış hissetmesinler, İngilizcesi snoop effect, daha bir ısındınız değil mi? Yanlış bir isimlendirme gibi geliyor olsa da, aslında o üründen uzaklaşma sebebiniz "Herkesin sevdiği şey"i seversek sıradanlaşacağımızdan korkmamız. Bildiğin züppelik yani.
Gandi, İngiltere Kralıyla görüşmeye gittiğinde kendisini, biraz çıplak değil misiniz, diyerek eleştirenlere; kralın üstünde, ikimize de yetecek kadar kumaş var, diyerek cevap vermişti. |
B Grubundakiler için bir şey söylemek istemiyorum. Onlar kendilerini biliyorlar zaten.
İktisat bilimi, bilerek mi yapmış bilinmez, ama bu iki eğilime olumsuz isimler vermesi iyi olmuş. Zira bir ürünü almamızı belirleyen öyle önemli iki sebep var ki, tezgahtarın ısrarı; reklamların cazibesi; hatta ürünün fiyatının düşük olması bile yanında lüzumsuz kalıyor.
A) Ürüne ihtiyacımız olması.
B) Ürüne ihtiyacımız olmaması.
2014'e girerken kendime bir "tavsiye listesi" yaptım (Bu arada size de öneririm). Bu listenin maddelerinden biri şuydu: "Gereksiz alışveriş yapma, her şeyin var!"
Ne züppelik, ne gösteriş isteği... Alışverişimizi ihtiyaçlarımız belirlesin.
Yılın bu ilk yazısından herkese mutlu yıllar...
Koray Onur
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder